Hi,
Someone asked why the RhB do not have tail lamps on the rear of their trains
during my presentation at last nights Swiss Railways Society "Zoom" meeting.
Searching various forums turned up the following which is a poor, but
understandable, translation of the original German. Is this correct or does
anyone know the real answer?
"With regard to the abolition of the train closing lamps at the RhB, there
is still the following writing down of a retired RhB train driver:
Sometimes the practice deviates from the regulations. The following
statements concern the permanently installed lights on locomotives and
control cars. Portable tail lights are no longer used. The RhB abolished the
finals in 1985. It owes its abolition to the then head of operations, who
completely revised the driving service regulations (FDR) in 1985, submitted
the complete works to the Federal Office of Transport (FOT) for approval and
no one there noticed the deviation from the Swiss signal regulations.
On the road routes in Chur and Pushlav, the red end is prescribed in the
dark.
In practice, all variants of rear lighting can be found: red, white, no
light. Shuttle trains occasionally show red at the end of the pendulum
composition but usually white or nothing at all, the end is switched from
the front, more distant driver's cab."
I will add the original in case it helps:
"Bezüglich der Abschaffung der Zugschlusslampen bei der RhB gibt es noch
folgende Niederschreibung eines pensionierten RhB Lokführers:
Manchmal weicht die Praxis vom Reglement ab. Die folgenden Aussagen
betreffen die fest eingebauten Lichter an Triebfahrzeugen und Steuerwagen.
Tragbare Schlusslichter werden keine mehr verwendet. Die RhB hat 1985 die
Schlusslicher abgeschafft. Die Abschaffung verdanke sie dem damaligen
Betriebschef, der das Fahrdienstreglement (FDR) 1985 total überarbeitet hat,
das Gesamtwerk dem Bundesamt für Verkehr (BAV) zur Genehmigung einreichte
und dort niemandem die Abweichung vom Schweizerischen Signalreglement
aufgefallen ist.
Auf den Strassenstrecken in Chur und im Puschlav ist der rote Schluss bei
Dunkelheit vorgeschrieben.
In der Praxis sind alle Varianten der hinteren Beleuchtung anzutreffen: Rot,
Weiss, kein Licht . Pendelzüge zeigen hin und wieder Rot am Schluss der
Pendelkomposition jedoch meist weiss oder gar nichts, der Schluss wird vom
vorderen, weiter entfernten Führerstand geschaltet."
Regards,
Glyn